Відповідальність за порушення законодавства про рослинний світ
Рослинний світ Чернігівщини різнобарвний і багатоманітний. Область розташована у зонах Полісся та лісостепу, тож на її територіях зростають різні види рослин: дикорослі, мохоподібні рослини, водорості, лишайники тощо. Всі вони відіграють надважливу роль для екосистеми Чернігівщини та стану навколишнього природного середовища.
Однак, все частіше трапляються випадки порушення законодавства про рослинний світ. Люди завдають руйнівної шкоди лісам: незаконно зрубують дерева, знищують рослинність, залишають сміття, палять багаття. Особливо у весняно-літню пору року, коли внаслідок спекотної погоди та людської недбалості трапляються загорання цілих лісових масивів.
Загрози від людських втручань в природу стають небезпечними. Страждає різноманіття фауни і флори. А що чекає на порушників природоохоронного законодавства? Чи відповідатимуть вони за свої незаконні дії чи бездіяльність?
Відповідь однозначна – так! Адже відповідно до статті 40 Закону України «Про рослинний світ» за порушення законодавства про рослинний світ настає цивільно-правова, дисциплінарна, адміністративна або кримінальна відповідальність.
Відповідальність нестимуть особи, винні у:
- самовільному спеціальному використанні природних рослинних ресурсів;
- порушенні правил загального використання природних рослинних ресурсів;
- протиправному знищенні або пошкодженні об'єктів рослинного світу;
- порушенні вимог охорони умов місцезростання об'єктів рослинного світу;
- порушенні вимог щодо охорони, використання та відтворення рослинного світу під час проектування, розміщення, будівництва, реконструкції, введення в дію, експлуатації споруд та об'єктів, застосування технологій, які негативно впливають на стан об'єктів рослинного світу;
- перевищенні лімітів використання природних рослинних ресурсів;
- самовільному проведенні інтродукції та акліматизації дикорослих видів рослин;
- реалізації лікарської та технічної сировини дикорослих рослин, зібраної без дозволу на спеціальне використання природних рослинних ресурсів;
- закупівлі лікарської та технічної сировини дикорослих рослин у юридичних або фізичних осіб, які не мають дозволу на їх спеціальне використання;
- порушенні правил вивезення за межі України і ввезення на її територію об'єктів рослинного світу;
- невнесенні збору за використання природних рослинних ресурсів у встановлені строки.
Зауважимо, що відповідний перелік не є вичерпним. Законами України може бути встановлено відповідальність і за інші види порушень у сфері охорони, використання та відтворення рослинного світу.
У випадках скоєння порушення законодавства про рослинний світ, об’єкти якого розташовані в межах населених пунктів, настає цивільно-правова відповідальність. У разі заподіяння шкоди довкіллю збитки обраховуються відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 08.04.1999 №559 «Про такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної зеленим насадженням у межах міста та інших населених пунктів». Зокрема, нормативно-правовим актом встановлено розгорнуту диференціацію визначення збитків. Наприклад, для обчислення розміру шкоди за знищення або пошкодження дерев чи чагарників, знищення газонів або квітників, використання не за цільовим призначенням парків, скверів, інших озеленених ділянок.
Постановою Кабінету Міністрів України «Про такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу» №665 від 23.07.2008 регламентується відшкодування збитків, заподіяних природним рослинним ресурсам за межами населених пунктів. Зазначені такси застосовуються також для обчислення шкоди, заподіяної знищенням, пошкодженням чи незаконною рубкою окремих груп дерев, чагарників на с/г угіддях, садибах, дачних ділянках, що не належать до лісового фонду.
Варто зазначити, що цивільно-правова відповідальність передбачена і за порушення права державної власності на рослинний світ. Угоди, що порушують це право, є недійсними з моменту їх укладання (купівля-продаж природних рослинний ресурсів, дарування рослинного світу та ін.).
До адміністративної відповідальності можуть бути притягнуті як громадяни, так і посадові особи. Адміністративна відповідальність за порушення законодавства про рослинний світ настає за: самовільне випалювання сухої рослинності або її залишків (ст.77-1 КУпАП); незаконне вивезення з України або ввезення на її територію об’єктів рослинного світу (ст.88 КУпАП); порушення правил створення, поповнення, зберігання, використання або державного обліку ботанічних колекцій та торгівля ними (ст.88-2 КУпАП); порушення вимог щодо охорони видів рослин, занесених до Червоної книги України (ст.90 КУпАП); перевищення лімітів та нормативів використання природних рослинних ресурсів (ст.91-2 КУпАП).
Кримінальна відповідальність за знищення або пошкодження об’єктів рослинного світу (ст.245 ККУ), незаконну порубку лісу (ст.246 ККУ), порушення законодавства про захист рослин (ст.247 ККУ) встановлює жорсткіші санкції для злочинних діянь.
Що ж до дисциплінарної відповідальності, то вона є одним із засобів впливу на осіб, для яких дії по охороні, використанню чи відтворенню природних рослинних ресурсів є посадовими обов’язками. Тому до них застосовуються види дисциплінарних стягнень, передбачені Кодексом законів про працю України.
За інформацією Державної екологічної інспекції в Чернігівській області